Wednesday, December 17, 2025

ග්‍රාහකයා-Receiver

 

ග්‍රාහකයා යනු, සංදේශයක් ලබන පුද්ගලයාය. සන්නිවේදන ක්‍රියාවලියේදී ග්‍රාහකයාට විශේෂ ස්ථානයක් හිමිවෙයි. ‍ග්‍රාහකයෙකු හුදෙක් ග්‍රාහක තත්ත්වයෙන්ම සිටින්නේ නැත. ඔහු පෙරළා සන්නිවේදකයෙකු ද වෙයි. එබැවින් සන්නිවේදක කේන්ද්‍රීය ලක්ෂණ මෙන්ම ග්‍රාහකක කේන්ද්‍රීය ලක්ෂණ සලකා බැලිය යුතුය.   

ඔවුනොවුන්ගේ වෘත්තිය අනුව කොටස් කළ නොහැකිය. එම නිසා පුළුල් සමීක්ෂණවලින් නව මාධ්‍යවේදීන් විසින් තම ග්‍රහක කණ්ඩායම් ගැන අවබෝධයක් ලබාගත යුතුය. අනවබෝධයෙන් ඉදිරිපත් කරන සංදේශ ග්‍රහකයාගේ මෙන්ම සන්නිවේදකයාගේ ද සන්නිවේදකයාගේද කාලය විනාශ කර දමයි. ග්‍රාහකයාගේ ස්වභාවය ඔහුගේ දැනුම මට්ටම හා ආකල්ප අනුව වෙනස් වේ. ආකල්ප යනු කුමක්දැයි පැහැදිලි කිරීම තරමක් අපහසුය. එහෙත් ආකල්පය යන්න සමහරවිට අවබෝධය යන්නට ද වඩා වැදගත් වන අවස්ථාවන් තිබේ. ආකල්ප සරල ලෙස විග්‍රහ කරන විට මිනිසුන් සිතන පතන ආකාරයත් ඔවුන්ගේ ප්‍රතිචාර යනාදියත් ඇතුළත් වෙයි. එය අදහස් මත ආකල්ප දෘෂ්ටිය යනාදියෙන් පැහැදිලි කර ගත හැකිය. 

සන්නිවේදන ක්‍රියාවලියේ දී ආකල්ප යන්න අවස්ථා තුනක් යටතේ සාකච්ඡා කරනු ලබයි.

  • සංදේශ මූලාශ්‍රය පිළිබඳ ආකල්පය
  • සංදේශය ගැන ඇති ආකල්පය 
  • ග්‍රාහකයාගේ ආකල්පය

ග්‍රාහකයාගේ ආකල්පය යනු, තමාට ලැබුණු සංදේශයෙන් අර්ථවත් යමක් අවබෝධ කර ගැනීමට හැකි වීමද ඒ තමාගේ දැනුම වර්ධනය කර ගැනීමට කොපමණ දුරට ඉවහල් වූයේද, එසේ නොමැති නම් මේ සංදේශය අර්ථ ශූන්‍ය එකක්ද යනාදී වශයෙන් ග්‍රහකයටම ඇතිවන අදහස්ය.

කිසියම් සංදේශයක් සම්ප්‍රේෂණය කිරීමට ප්‍රථම ග්‍රාහකයාගේ සන්නිවේදන චර්යාව ගැන දැන සිටීම වැදගත් වෙයි. තමාගේ සංදේශය නිර්මාණය කර ගැනීමටත් ඒ යවන විධික්‍රමය දැන ගැනීමට ජනමාධ්‍ය තෝරා ගැනීමටත් හැකි වන්නේ ග්‍රාහකයාගේ එකී චර්යාව ගැන අවබෝධයෙනි.මෙහිදී සන්නිවේදන චර්යාව යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ ග්‍රාහකයාගේ රුචි අරුචිකම් සාරධර්ම ආකල්ප අවබෝධය යනාදී කරුණුය.

ග්‍රහකයාගේ ස්වභාවය තේරුම් ගැනීමේ දී සැලකිය යුතු කරුණු කිහිපයක්ම තිබේ. එනම් තම ග්‍රාහක පිරිස කියවීමට හැකි අයද කොපමණ වෙලාවක් ඔවුන් කියවීමට ගත කරනු ලැබේද ශ්‍රවණය කරන මාධ්‍ය කුමක්ද එසේ නම් ඒ කුමන වේලාවන්හිද වඩා සමීප ජනමාධ්‍ය කුමක්ද යනාදී කරුණු ගැනත් මූලික වශයෙන් දැන සිටිය යුතුය. 

සමහර ග්‍රාහකයා ඉතා සුළු වේලාවක් කියවීමටත් බොහෝ වෙලාවක් ගුවන්විදුලිය ශ්‍රවණය කිරීමට හෝ රූපවාහිනිය හෝ නැරඹීමට කැමැත්තක් දක්වති. තවත් සමහර සිය කණ්ඩායමෙන් තොරතුරු ලබාගනිති. එම නිසා ග්‍රාහකයාට උචිත වන සන්නිවේදන විධික්‍රමය වන්නේ ජනමාධ්‍යයන් ද නැතිනම් ඒ අනුව තීරණය කළ හැකි වේ වේ. ග්‍රාහකයාගේ දැනුම ආකල්ප චින්තන රටා යනාදිය ගැන සොයා බලන විට ඔහු සතු ජීවන ප්‍රතිපදාව ගැන සැලකිල්ලක් දැක්විය යුතුය.

ග්‍රාහකයා ගැන අවබෝධ කරගැනීමේදී ඔහු පොළඹවා ගත හැකි කරුණු කෙරෙහි ද අවධානය යොමු කළ යුතුය. මේකී කරුණු යහපත් ප්‍රතිඵල මෙන්ම අයහපත් ප්‍රතිඵල සඳහා ද භාවිතා කළ හැකිය. එහෙත් ජනමාධ්‍යවේදීන් විසින් මිනිසාගේ යහපතට හේතු වන අවස්ථා ගැන අනිවාර්යෙන්ම අවධානය යොමු කළ යුතුය.

සටහන: හිමාෂා නෙත්මිණි 

No comments:

ග්‍රාහකයා-Receiver

  ග්‍රාහකයා යනු, සංදේශයක් ලබන පුද්ගලයාය. සන්නිවේදන ක්‍රියාවලියේදී ග්‍රාහකයාට විශේෂ ස්ථානයක් හිමිවෙයි. ‍ග්‍රාහකයෙකු හුදෙක් ග්‍රාහක තත්ත්වයෙන්...